Blog

Van projectplan naar uitvoering.

In mijn vorige blog schreef ik over het herschikken van diverse functies en ruimtes in een woning met een groeiend gezin als bewoner. Resultaat was een plan waarin we ruimtes herverdelen, volledig binnen het bestaande pand! Deze blog vertel ik over het uitwerken van het plan om tot uitvoering te komen. 

Plannen maken is iets anders dan het werk uitvoeren. 
Een plan maken is één ding maar uitwerken tot een uitvoeringdossier is twee! Deze fases lopen overigens vloeiend in elkaar over: als opdrachtgever en aannemer werkte je namelijk toe naar een plan en dat ken je beiden zo goed dat de volgende stap snel gezet wordt. 

Interne partners. 
We kijken naar wat we aan interne en externe partners nodig hebben om het project tot uitvoering te brengen. Zo hebben wij als aannemer timmer- en metselvaklieden in huis. We beschikken daarnaast over een eigen timmerwerkplaats waarin we alle maatwerk van kozijnen, ramen, deuren, betimmeringen voor buiten en binnen zelf maken, exact op maat en precies passend in de bestaande detaillering. Binnen onze organisatie kijken we naar welke vakman beschikbaar is die én in staat is om het werk te realiseren én waarvan we verwachten dat hij een klik met de opdrachtgever heeft. Om deze projectverantwoordelijk vakman formeren we een uitvoeringsteam van eigen medewerkers. 

Externe partners.
Extern betrekken we onder andere tegelzetter, stukadoor, schilder, parketteur en installateurs voor electra, waterleiding, riolering, verwarming en ventilatie. Per project bekijken we welke partners passen bij het project. Passen is dan vaktechnisch omdat je technisch in staat moet zijn om het werk te realiseren. We overwegen ook planning omdat we aan de voorkant van het proces goede afspraken maken over doorlooptijden. 

Wil je meer weten over doorlooptijden? Lees dan eens deze blog

Alhoewel wij voor onze opdrachtgevers aanspreekpunt zijn, kijken we ook naar de partners die we inschakelen of deze passen bij de opdrachtgever. In meer of mindere mate is overleg nodig en wanneer je elkaar begrijpt maakt het dat een stuk prettiger: je doorloopt samen een proces en daarbij hoort dat de partners elkaar aanvoelen. 

Wij putten uit een poule van partners waar we langdurige samenwerkingen mee hebben. Per discipline werken we met 2-3 partners en de hoeveelheid partners is afhankelijk van hoeveel werk er normaliter is voor ons in dat vakgebied. Elk jaar ontstaan enkele nieuwe samenwerkingen en eindigen er ook. Balemans is in de zomer van 2017 inmiddels 43 jaar jong en er zijn partners die op 35 jaar + zitten in de samenwerking! 

Bestellen van wat nodig is. 
Na samenstellen van het team van in- en externen gaat eenieder de materialen bestellen die nodig zijn en de medewerkers reserveren. De projectbegeleider van Balemans (benieuwd naar onze collega’s? Leer ze kennen!) verzamelt input voor de planning en stelt een werkschema samen waaraan elke partner zich verbindt. In een voorbereidingsbespreking op de bouwlocatie met alle betrokkenen zetten we de puntjes op de i. Dat gebeurt voordat de bouw begint om in alle rust alle zaken te bespreken die belangrijk zijn. 

Bouwoverleg.
Gedurende de uitvoering van het project overlegt de vakman periodiek met opdrachtgever en partners. Dat om de vragen die er zijn en nog gaan komen aan de voorkant te bespreken. Daarnaast toetst hij of elke partner zich houdt aan de gemaakte afspraken. 

En dan! 
Resultaat is een proces waarin elke deelnemer zijn verantwoordelijkheid pakt en samen zorgen we voor een prettig proces naar het eindresultaat. Dat eindresultaat is een fraaie verbouwing die nieuw gebruiksgenot brengt voor de opdrachtgever! 

Met vriendelijke groeten,

Jaco Balemans, 


Directeur/ eigenaar Bouwbedrijf Balemans.

terug naar vorige pagina

Jaco Balemans

Directeur/ Eigenaar